suzin

Akumulatory

235 postów w tym temacie

To człowiek ustawia granice dla ładowarki. Ona nie potrafi podjąć decyzji jak ładować

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

"Pozwala na wybór szybkości ładowania: szybkie/wolne a także możliwość ładowania akumulatorów mocno rozładowanych, opcja ładowania głębokiego" 

Tak piszą w teorii 

Edytowano przez jarki

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Robi to według założeń, które przyjął konstruktor lub użytkownik. Autobusem gdzieś tam dojedziesz (ładowarka automatyczna) i samochodem też gdzieś tam dojedziesz swoją trasą i w swoim czasie załatwiając po drodze ileś tam spraw. (ładowarka pozwalająca ustawić prąd i napięcie indywidualnie do pojemności ładowanej baterii, rodzaju baterii i temperatury otoczenia). Twoja prosta ładowarka nadaje się do akumulatorów obsługowych. Akumulatory bezobsługowe wymagają ładowarek o napięciu 14.4V podłączonych na 2 tygodnie do baterii albo chociaż takich o napięciu końcowym 14.7V ale już z naruszeniem warunków użytkowania baterii. Exide w instrukcji obsługi wyraźnie zaznacza, żeby nie ładować baterii do napięcia wyższego niż 14.4V pod groźbą spływu masy czynnej. Takie coś nie jest objęte gwarancją.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chcesz powiedzieć że ładowarka z mikroprocesorem jest guzik warta ?

Czyli takie "inteligentne ładowanie" to pic na wodę? 

Edytowano przez jarki
Powiedzieć

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W przypadku niektórych urządzeń może tak być. Przykład jest w file. Prezentowana tam ładowarka nadaje się do baterii rozruchowych o pojemności 30Ah. Producent wprost oszukuje klienta deklarując prąd ładowania 6A - pewnie taki jest jak podłączysz baterię o napięciu 10-11V i szybko zmaleje do 3A gdy bateria uzyska trochę SEM. Ładowarka działająca w trybie prądowym powinna ładować prądem o stałej wartości do czasu osiągnięcia przez baterię napięcia granicznego. Dobra ładowarka pozwoli ładować baterię na mrozie i jednocześnie podniesie napięcie końcowe ładowania. Gdy jest gorąco powinna to napięcie obniżyć (w stosunku do napięcia przyjętego dla temperatury 20-25 stopni Celsjusza).

Oczywiście im mniej wiesz na temat ładowania akumulatorów tym jesteś bardziej zadowolony z kolorowo świecącego pudełka z magicznymi programami.

 

Z porad Varty wynika, że można ładować akumulatory ładowarką o charakterystyce IU, czyli ładowanie prądem Q/10 do napięcia końcowego ładowania. W tym wypadku należy ładować akumulator do napięcia równego 2.5V na ogniwo, czyli 2,5V*6=15V. Da się to zrobić prostymi ładowarkami - choćby Twoją z układem odcinającym akumulator od ładowarki. Łatwo to zweryfikować miernikiem uniwersalnym. Przy okazji ładowanie będzie najkrótsze, pewnie kosztem niewielkiego skrócenia żywotności akumulatora. Druga metoda to ładowanie do napięcia 14.4V, potrzymanie akumulatora przy takim napięciu do czasu aż spadnie prąd ładowania do wartości 10% Q/10 czyli Q/100 i obniżenie prądu do wartości Q/500. W tej fazie w zasadzie można już uruchamiać ciągnik. Można też zostawić akumulator na tzw. podtrzymaniu. Ładowarka powinna go doładować gdy jego napięcie spadnie do 12.6V. Oba te sposoby realizują specjalizowane układy scalone do ładowania akumulatorów ołowiowo kwasowych lub niklowo kadmowych, niklowo wodorkowych, litowo jonowych.

 

Jako użytkownik kupując ładowarkę będę patrzył na to czy może pracować w temperaturze poniżej 0 stopni Celsjusza - maszyny stoją w nieogrzewanych budynkach a przy -15 czy -25 stopniach Celsjusza noszenie baterii rozruchowej z ciągnika do domu jest uciążliwe.Kolejny warunek - ładowanie metodą IU czyli nastawionym prądem do 15V napięcia baterii. Nie chce mi się czekać dobę czy dwa tygodnie aż bateria będzie naładowana. Mikroprocesorowa wielofazowa ładowarka będzie dobra do podtrzymania akumulatora zimą. Do tego nada się też zasilacz o stałym napięciu 13,4V, ale ten będzie powodował rozwarstwianie elektrolitu. Lepiej więc naładować baterię do 14.4V i przemieszać trochę elektrolit.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Trochę tych funkcji ma bo nawet sprawdzałem ale za krótko żeby co mówić 

Kupiłem tą co pisałem wyżej Adcharger 9.0 12 V 6 A w BARDZO przyzwoitej cenie 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zmierz prąd ładowania, napięcie jakie jest utrzymywane po ładowaniu zasadniczym i ewentualnie prąd podtrzymujący. Jeśli to ładuje do 14.4V, to trzeba trzymać akumulator tak długo jak zalecali w filmie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Standardowym ładowaniem dobił do 14,7 po pewnym czasie spadło do około 14 

Tym cudownymi dobił podobnie i spadało na ile będzie trzymał się dowiem jutro 

Wspomniałeś o długim trzymaniu podtrzymującym to ma ustabilizować ako ?

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dwa tyg. ładować akumulator ,dziwne , z ciekowości jak często skoro przez 4 miesiące prawie nie używany, w kombajnie 11 miesięcy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Podtrzymanie, czy jak tam nazywają ładowanie konserwujące - ma na celu utrzymać akumulator w stanie pełnego naładowania. W zimnie po 4 miesiącach ileś tam % ładunku ubywa, akumulator jest częściowo zasiarczony. Okresowe doładowanie ma na celu temu zapobiec. Jaki był prąd ładowania? Instrukcja wspomina coś o ładowaniu w mrozie?

 

Miwigos - szybko zamęczysz tę baterię. Okres przechowywania w danej temperaturze jest określony i taką baterię trzeba chociaż co 3 miesiące doładować. Automaty robią to gdy napięcie baterii spadnie poniżej 12,6V. Ładowarka z drugiego filmu (stefpol z przełącznikiem obrotowym) absolutnie nie nadaje się do akumulatora CaCa z samochodu. Obsługową baterię można ładować do napięcia 16.5V. Żelową i AGM do 14.7V.

MIwigos - 2 tygodnie trzeba ładować akumulator jeśli używa się ładowarkę, która kończy ładowanie przy 14,4V. Pan akumulator pokazywał to we wcześniej linkowanym filmie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W jelonku akumulator ma 16 lat ,poprzednia zime doładowany i w tą po 4 godziny i trzyma , od kombajnu jak wyjety po sezone doładowany na wiosne i w czerwcu, jakoś kika lat trzyma, oglądałem ten film ,ale jak czesto to robić skoro ciagniki stoją kika miesięcy ,prawie nie używane, czy jak odpalony na godzinke ,raz na miesiąc ,wymaga ładowania, te nowe bezobsługowe ile godzinnym pradem ładować i jak długo -starym prostownikiem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Na stronie Varty są zalecenia. Podawałem link. Szybkie ładowanie wykonuje się prądem Q/10 do napięcia 15.6V i odłącza się akumulator. Druga metoda to ładowanie do napięcia 14.4, potrzymanie akumulatora z tym napięciem 6-8 godzin i obniżenie napięcia do 13.4V Przy tym napięciu akumulator może sobie stać i czekać na użycie.

Porady Varta.

Banner radzi ładować prądem Q/20 do napięcia 14.8V. Porady Banner batterien.

Porady dotyczą akumulatorów bezobsługowych.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, jarki napisał:

dobił do 14,7 po pewnym czasie spadło do około 14 

W instrukcji pisze że prąd ładowania 1,2 - 6 A 

@Magic fly to co piszesz to dla przeciętnego rolnika za DUŻO 

Ja przykładowo POŁOWY z tego nie rozumiem 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to dla kogoś nadmiar informacji, to pozostaje liczyć na łut szczęścia przy zakupie ładowarki i ładowaniu różnych akumulatorów. A tych mamy kilka rodzajów:

1. Kwasowo ołowiowe obsługowe (z dodatkiem antymonu indu lub wapnia)

2. Kwasowo ołowiowe bezobsługowe (Ca-Ca, Ca-Ag)

3. I rzadziej stosowane VRLA, AGM.

W swojej ładowarce masz możliwość ustawienia prądu ładowania? Możesz w niej cokolwiek ustawić?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 30.12.2021 o 19:56, jarki napisał:

"Pozwala na wybór szybkości ładowania: szybkie/wolne a także możliwość ładowania akumulatorów mocno rozładowanych, opcja ładowania głębokiego" 

Tak piszą w teorii 

Przecież napisałem, dodam że wszystkie te funkcje działają

Ja tam na prądzie się nie znam choć gniazdo podłączę ;) 

Jeśli pytasz o ustawienia jakimiś gałkami to nie, typ podałem 

Ale przecież o ładowarkę która ma mikroprocesor mi chodziło 

Kupiłem taką jak chciałem mój wybór i po temacie :D 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie też czarna magia ,wolał bym proste wytłumaczenie, jak ładowqć starym prostownikiem ,akumulator co dolewa sie wode i taki bezobsługowy ,czy jest jakaś różniica w ładowaniu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Obsługowy można ładować prądem 1/10 pojemności akumulatora (Q/10) do napięcia 16,5V.

Bezobsługowy ładujemy na dwa sposoby:

1. Utrzymujemy napięcie 14.4V do czasu aż akumulator będzie pobierał bardzo mały prąd. Trwa to minimum 6-8 godzin. Na pierwszym filmie pomiary gęstości elektrolitu świadczą o tym, że tą metodą akumulator ładuje się bardzo wolno. Nie zweryfikuję doniesień pana akumulatora, bo nie mam areometru i akumulatora z korkami.

2. Ładujemy prądem 1/10 pojemności do napięcia 15,6V jak zaleca Varta. Można ładować prądem mniejszym np. Q20.

W każdym wypadku należy czytać instrukcję i stosować się do zaleceń w niej zawartych. Można te zalecenia konfrontować z rzeczywistymi wynikami ładowania. Sprzęt do pomiarów powinien być certyfikowany, żeby się ktoś nie doczepił, że wyniki są niewiarygodne. Na własne potrzeby to już certyfikacja według uznania.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Aż strach pomyśleć,jak zaczniemy roztrząsać statek kosmiczny na Marsa,skoro przy akumulatorze jest tyle niuansów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No to teraz mamy namieszane we łbach :) 

Ale poważnie mówiąc wielu coś z tego wywnioskuje a przynajmniej się zastanowi :D 

Akumulator to nie jest mały wydatek i chyba warto coś wiedzieć o podstawach 

 

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Magic fly      Jak to jest z tymi "inteligentnymi" prostownikami, chyba tak je można nazwać.

Kiedy usłyszałem o nich, to rozumiałem że, można podłączyć do akumulatorów które nie są użytkowane 

I ten prostownik jest cały czas podłączony do aku. i pilnuje, żeby się aku nie rozładowało

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Według opisu na instrukcji obsługi tak dokładnie ma być 

Przy zwykłym ustawieniu jak naładuje to się zwyczajnie wyłączy 

A ta funkcja jest taka podtrzymująca napięcie tylko że na niższym poziomie 

Po włączeniu podładuje do około 14, 7 V gdy spadnie on już będzie utrzymywał 14

To tak około i z moich obserwacji po kilku dniach 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

U mnie 8 pojazdów ma akumulatory i to wszystko mam mieć podłączone do ładowoarek , to prąd będzie droższy od akumulatorów

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jak naładowany i odłączony to spokojnie kilka miesięcy może poleżeć. Niestety w nowszych sprzętach jest trochę złodziei prądu jak podłączony to raz na miesiąc można ładowarka cyknąć na pojeździe. W przypadku głębokiego rozładowania to takim typowym prostownikiem lepiej ładować odłączony, poza pojazdem 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chcesz dodać odpowiedź ? Zaloguj się lub zarejestruj nowe konto.

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to bardzo łatwy proces!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!


Zaloguj się