suzin

Warsztat - przeróbki

140 posts in this topic

Dnia 1.01.2022 o 17:31, jarki napisał:

Tak czy owak trzeba dać minus na masę ?? 

 

Dokładnie chodzi o taki bez cudowania i tu jest problem koło pasowe 

Przy jakich obrotach one zaczynają ładować standardowo 

Czy od benzyniaka to nastąpi później i trzeba koło zmniejszyć 

Mam dwa ze szrotu już chyba 15 lat Tylko łożyska wymieniam Koła od prądnicy pasowały.

A to kiedy zaczyna ładować , zależy od regulatora moje się właczają między 600-800 obr.A

A i minus na masę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kup jakiś miernik w cnie ok. 100 zł. Będzie lepszy niż to próchno za 30 zł. Dobrze jeśli będzie miał guzik do włączania zasilania. Te obrotowe szybko przestają działać o ciągłego kręcenia tarczą. No i najtańsze mierniki rozpadają się w rękach. Pomiar prądu 10A (droższy mierzy do 20A prądu stałego i przemiennego) tylko krótką chwilę, bo się bocznik usmaży. Kable są tak cienkie, że szybko połamią się albo przegrzeją od prądu.

Alternator zakładałem nowy kuzynowi. Działa jakoś tam. Akumulator przy 14.4V jest naładowany tylko trochę. Jeśli nie ładuje się cały dzień (np. w czasie orki) to trzeba go doładowywać. Jak ci na nim nie zależy, to co 3 - 5 lat wymiana mimo, że mógłby służyć 10 lat albo i dłużej.

Do alternatora trzeba kupić odpowiedni pasek. Do Jubany (40A w zupełności wystarczy) potrzebny jest pasek dłuższy o 5 cm czyli o jeden rozmiar (numer katalogowy). Jak do prądnicy masz a1220, to do alternatora kupuj A1225. Nie będzie problemu z założeniem i regulacją naciągu. Alternatory mocniejsze będą stawiały duży opór. Silnik nie zatrzyma się, ale pasek będzie się szybciej zużywał. W końcu prądnica to ok. 200W mocy, a alternator 500W.

W alternatorze potrafią zepsuć się diody, co objawia się tym, że kontrolka ładowania żarzy się, a akumulatory wykazują oznaki niedoładowania. Można takie diody wymienić (8 zł sztuka) albo kupić nowy alternator, albo naprawić u elektromechanika.

 

Alternatory mają minus na masie, więc może być konieczne przełączenie baterii jeśli te były połączone plusem z masą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No w C-330 chyba jest KONIECZNE zmienienie minusa na masę !!??

Odnośnie ładowania przy mniejszych obrotach czyli lepiej będzie wymienić regulator ?

Mniejsze koło pasowe to szybsze obroty czyli różnego typu problemy 

Ale czy jadąc na szrot można mieć nadzieję że od diesla będzie szybciej reagował ? 

 

 

Fachowcy a jak się dobiera regulatory chodzi mi o to wcześniejsze ładowanie ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wybieraj te o napięciu 14,4 - 14,5V. Przy niższych napięciach akumulator ładuje się wolniej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moje są od benzyniaków, koła tak jak pisałem i jest OK.

Jarki najpierw zamontuj i wtedy się okaże   kiedy regulator  się włącza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przecież wiem że mam wybrać o napięciu ładowania 14,5V taki głupi aż nie jestem 

Pytałem jakim cudem mam wiedzieć który regulator będzie ładował wcześniej 

Wcześniej w sensie na przykład od obrotów 800 a nie od 1000 silnika 

Bo pisaliście że nie trzeba zmniejszać koła pasowego 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie metodą prób i błędów, jak @suzin radzi. Na Cyckach akurat mi załącza przy 800 obrotach. Tutaj przy ok 1200, ale nie przeszkadza mi to, bo przy odpalaniu i tak na tyle wchodzi. Kiedyś mi szczotki padły i założyłem na szybko od merca kaczki, to przy 2000 dopiero ładował. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na obudowie regulatora powinno być napięcie. Który wcześniej zaczyna ładowanie to zależy od alternatora. Ja się mogę tylko o Jubanie wypowiedzieć. Drugi podobny alternator zakładałem w C360-3P i tam jedyny problem był taki, że wygięte żeberko na kole pasowym obcierało o napinacz. Wystarczyło przegiąć to śrubokrętem. Wydaje mi się, że oba alternatory zaczynały ładować przy 1000obr/min silnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie no bez jaj prawie na każdym regulatorze pisze 14,5V 

Przecież nie o to chodzi tu jest mowa o DO ile ładuje czy jakim napięciem 

@Marecki mnie w C-330 zależy na ładowaniu przy małych obrotach 

Chodzi o prace przy obejściu z turem ciągle na niskich obrotach

Zetor może zaczynać ładowanie nawet od 1500 bo robi tylko w polu 

 

 

tu pokazują że temperatura regulatora na duże znaczenie 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ok, ale to jest tak, że jeśli ładuje Ci powiedzmy od 1000 obrotów, to dajesz mu ten 1000, żeby wzbudzić ładowanie i potem na niższych obrotach też ładuje. Czasem słabiej, ale jednak ładuje. Nawet sama kontrolka to pokazuje, bo przy 800 nie świeci, przy 600 się żarzy, przy 400 się zapali. A chyba ciężko cały czas trzymać tylko wolne obroty, bez żadnej przygazówki, nawet małej. Zresztą to nawet niezdrowe, bo na małych silnik może mieć słabsze smarowanie, pompa od tura też w dupę na małych dostaje. Z reguły używając tura mam obroty minimum 1200, bo pompa się nie męczy, silnik ma odpowiednie smarowanie, chłodzenie i ładowanie.     Ale ta wartość wzbudzenia nie znaczy, że poniżej nie ładuje, tylko że jakie musi mieć obroty, żeby zaczął ładować. Jak zacznie, to na niższych dalej ładuje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak jak Marecki pisze na wet jak kontrolka zgaśnie przy 800obr. To żeby znowu się zaświeciła obroty  najczęściej,muszą spaść poniżej 600.

Wydaje mi się że niema takich regulatorów , żeby mieć wybór, kiedy ma się załączać.Zapytam elektryka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To mnie uspokoiliście bo faktycznie tak jest również w prądnicy 

To że nie ma takiego wyboru to myślałem tak od początku 

Dlatego pisałem o zmniejszeniu koła i o altku z ropniaka 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdzałem dziś u mnie. Aku na zgaszonym 12,38V. Po odpaleniu altek wzbudził się przy ok 1000 obrotów. Napięcie wskoczyło na 13,86V i przez parę minut rosło, zatrzymało się na 14,21V. Znalazłem altka od Passata b3 w benzynie, założyłem od niego regulator i wzbudził się dopiero przy ok 2000 obrotów, ale potem zmniejszyłem do 600 i dalej ładował. Niżej nie schodziłem, bo mnie wkurza klekotanie, wolne obroty ustawiam na 800. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam od 20 lat w C330 z jakiegoś fiata, poloneza lub żuka trzecie szczotki już zjada. Po odpaleniu kontrolka gaśnie. Jak akumulator naładowany to poniżej 800obr kontrolka lekko miga. 
Chyba A12M124/12/42

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyrwałem od starej fiesty niby po remoncie (remanufactured in germany) 

Ma 14V 55 A zewnętrzne wygląda ok może jutro zobaczę czy działa na wiertarce 

Będą spore przeróbki bo montowanie ma na drogą stronę jak do 360 

Sąsiad tez w sześćdziesiątce ma od poloneza i ok 

A zapomniałem kółeczko jest wyjątkowo małe 

 

Edited by jarki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ile kosztuje używany ,a ile nowy przystosowany do konkretnego ciągnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nowy od 200 zł. Używany od 0 zł, bo jeśli ktoś nie ma krecich rączek i trochę dłubie w warsztacie, to ma przynajmniej jeden od jakiegoś samochodu, albo za flaszkę zdobędzie od Grzesia ze szrotu. Ewentualna regeneracja za 50 - 70 zł, razem za pół ceny nowego. I śmiga całe lata. A nowemu dałbym życie jak sprzętowi agd. Tydzień po gwarancji nagle coś się psuje. Tylko ładniej wygląda. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nowy za 200zł to już wolę używany za 100zł sprawny używany. Kwestia mocowania przed zakupem trzeba przemyśleć. Druga sprawa w XXI wieku to wszystkie już chyba na pasek wielorowkowy i trzecia wentylator wewnątrz obudowy na wirniku więc obroty w takim tylko w jedną stronę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cenę podałem najniższą z allegro, bo Kolega pytał o taki już pod konkretny ciągnik. Czyli już z mocowaniem. Ale sam bym go nie kupił. Wolę dwudziestoletni z samochodu. Podobnie jak z rozrusznikiem z przekładnią. Jak się dobrze trafi (bo czasem zwykły traf robi więcej, niż cena), to śmiga wiele lat. Sąsiad kupił za 500 zł, bo droższy będzie lepszy. Dwóch lat mu nie wytrzymał. Ja mam ośmioletni kupiony za 230 zł i nic mu nie dolega. A w drugim ciągniku stary R11, czy jak mu tam było i dopóki kręci, to nie zmienię, bo od 12 lat używam ten ciągnik i działa bez problemu. Teść palił z górki, bo mu nie kręcił. Zrobiłem mu przegląd i jest ok. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki stary to pierścienie /komutator i łożyska do wymiany. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem do Ciapka z mocowaniem za 230zł,ale mój mech twierdzi,że to używka pomalowana srebrzanką.Startuje od 2tys., później już może traktor "pykać".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdzałem chwilę temu i bardzo fajnie szybko zaczyna ładować 

To kółko jest na wąski pasek jak w starych samochodach 

Z mocowaniem może być problem się zobaczy 

(Marecki zobacz film)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, właśnie widziałem. Faktycznie bardzo szybko łapie. A kółko pasowe mam identyczne u siebie. Do tego tylko wąski pasek i gra. Do mocowania nic nie dorabiałem, tylko przez cały uchwyt przy bloku pręt gwintowany fi10, altek ustawiony w odpowiednim miejscu i skontrowany na pręcie nakrętkami. A na dole zrobić suwak do naciągu też żaden problem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czasem mocniejsza żarówka w kontrolce ładowania pomaga by wcześniej wstał. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now